close
تبلیغات در اینترنت
تیونینگ و افزایش توان خودرو

ما را دنبال کنید

جستجوگر محصولات

آمار سایت

  • :: آمار مطالب
  • کل مطالب : 213
  • :: آمار کاربران
  • افراد آنلاين : 1
  • :: آمار بازديد
  • بازديد امروز : 123
  • بازديد ماه : 3,494
  • بازديد کل : 373,822
  • :: اطلاعات شما
  • آي پي : 35.175.180.108
  • مرورگر :
  • سيستم عامل :

تبلیغات

    پروتون یدک

تبلیغات

آخرین ارسالی های انجمن


افزایش توان در خودرو
مطالب ارائه شده در اين مقاله بيشتر براي افزايش سرعت و توان خودرو از راه تيونينگ مي باشد و برخي از مطالب زير ممكن است باعث آسيب زدن به موتور شود اما كساني كه به فكر افزايش ناگهاني سرعت مي باشند آسيب زدن به موتور براي آنها مهم نيست لذا مطالب زير بيشتر براي ماشين هاي مسابقه اي استفاده مي شود و استفاده ان توصيه نمي شود.
 
تيونينگ چيست؟
اين سوالي است كه همواره براي بسياري از افراد در سرتاسر جهان مطرح است، تقويت؛ ارتقاي زيبايي و بهبود عملكرد هر چه بيشتر اجزاي موتور و بدنه را تا سر حد ممكن در اصطلاح تيونينگ مي گويند. حال سوال اينجاست؛ اصلاً چرا تقويت؟! مگر كمپانيهاي بزرگي مثل مرسدس بنز يا BMW خودشان نميتوانند عوامل لازم را در جهت بهبود و رضايت مشتريان و از همه مهمتر سركوبي رقبا انجام دهند؟! جواب تمامي اين سوالات فقط يك كلمه است؛ «اپيدمي!» بله اين كلمه است كه همواره به دنبال بسياري از افراد بوده و خواهد بود. 
تقريباً در تمام دنيا افراد زيادي هستند كه برتري خود و خودروهايشان را به رخ ديگران مي كشند. اين مسئلهاي است كه در ميان اقشار مختلف مردم دنيا از نوجوان 14 ساله گرفته تا پيرمرد 70 ساله به نوعي اپيدمي بدل شده اند. برخي از آنها با داشتن بهترين خودروهاي روز دنيا، با وجود شيك بودن و امكانات پيشرفته از ايجاد تغييرات در اتومبيلهاي مدرن دريغ نميكنند. در واقع چنين افرادي را در اصطلاح روزمره «ماشين باز» خطاب مي كنند. كساني كه با وجود داشتن خودروهاي تندرو حس راندن اتومبيلهايي مثل: فراري شوماخر، سيتروئن c4 سباستينلو برايشان يك رويايي ديرينه است.


جادوگران جاه طلب همواره كساني بوده اند كه با فرصت طلبي و با استفاده از شدت علاقه دوستداران اتومبيل آنها را به سمت و سوي خود بردهاند ونيازها و روياهاي آنها را به حقيقت بدل كرده اند. در واقع مراكز تيونينگ با عرضه خودروهاي قدرتمند كه از پيشرانه هاي حجيم، بدنه هاي پيشرفته تا مجموعه تعليق و انتقال نيروي قدرتمند برخوردارند توانسته اند با ارايه اتومبيلهاي خاص و تقريباً بي نقص نبض افرادي را در دست بگيرند كه نقش تعيينكنندهاي را ايفا خواهند كرد. چيزي شبيه به طراحان لباس كه كاملاً براساس اصول ديدگاهها و سلايق مردم عمل مي كنند و مد جديدي را روانه بازار كرده و باعث رونق كسب و كار خود مي شوند. موفقيت در اين زمينه مطمئناً روانشناسي و شناخت علايق صاحبان اتومبيلها را لازم و ضروري مي سازد تا آنها بتوانند رضايت ماشين بازان تنوع طلب را جلب نمايند و هر ساله حسابهاي بانكي خود را از دلارهاي به دست آمده از خلاقيت هايشان پُر نمايند.


عروسكهاي جادو شده
در اين سوي پرده كساني هستند كه شيفته ي ساخته هاي دست اين ساحران خلاق بوده و حس زيبايي شناختي و ارضاي فكري خود را در اين زمينه به كار ميگيرند.
عروسكاني كه با ساز اين دستها در تنورخيمه شببازان تيونينگ كار كوك ميشوند و مداح صرف يك بازار مطلقاً مصرفي هستند، در كشور ما جو حاكم بر اين مساله يك جبه ي متضاد است و آنچه متداول است مخالفت يا لااقل عدم استقبال از مسايل خودرويي و خصوصاً تيونينگ در ميان مخاطبان آن است. اينكه اين مخالفت كارشناسي و حساب شده است يا نه چندان كمكي به وضعيت فعلي نميكند زيرا سيل گرايش به تيونينگ خودرو در كشور ما نيز همچون ساير موارد مصرفي خارجي رو به افزايش است. 


مساله اي مهم، گرايش علمي به اين زمينه بوده و توجه به اين نكته كه تيونينگ نيز اگر مانند ديگر زمينه ها در يك قالب تخصصي و علمي مورد بررسي و توجه قرار گيرد مي تواند علاوه بر درآمدزايي موجب ارضاي نيازهاي دروني شود .


افزايش توان در موتور توسط سيستم هاي ذيل امكان پذير است 
1- جرقه زني msd

 

 

 


2-تزريق نيترواكسيد

 

 


3- نصب هدرز

 
4- تزريق اب

 

 

 


کلاس بندی توان موتور

•   در کشورهای سازنده موتور توان موتور به سه روش می باشد
1- DIN  استاندارد اروپایی (المانی) (موتور بر روی خودرو سوار شده باشد و با تمام وسایل جانبی موتور )
2- CUNA  استاندارد ایتالیایی (موتور بدون فیلتر هوا و لوله اگزوز و بدون سوار کردن بر روی خودرو اندازه گیری می شود )
3- SAE  استاندارد امریکایی (موتور بدون فیلتر هوا و لوله اگزوز و دینام و پمپ اب و فلایویل و دیسک و صفحه )
برای مثال توان موتورامریکایی بزرگ اگر 100 اسب بخار در سیستم SAE باشد در سیستم استاندارد DIN حدودا برابر 80 تا 90 اسب بخار می باشد.
  افزايش توان و گشتاور موتور كار دو گروه است
1- موتورسازان بزرگ دنيا 
2- شركتها و كارگاههاي تخصصي به اصطلاح تيونينگ موتور.

 1- در حالت اول که کار موتورسازان بزرگ دنیا می باشد قبل از تولید موتور پارامترها بررسی نموده  و موتور را طراحی  می نمایند  مثلا  افزایش قطر سیلندر و افزایش کورس پیستون وطراحی نوع سوپاپ و اتاق های احتراق مختلف و هزاران عواملی که در بهبود توان موتور تاثیر می گذارد این عوامل را بررسی نموده و موتوررا طراحی می کنند.  
  2- حالت دوم پس از تولید موتور با ایجاد تغییراتی موجب افزایش توان موتور می شود برخی از این تغییرات برای موتور مفید می باشد و برخی از تغییرات مضر اما برای رسیدن به توان و سرعت بیشتر دست به این کار حتی اگر از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نباشد می زنند. 
افزایش توان با سیستم MSD
    هرچه جرقه با کیفیت و قدرت بیشتری صورت گیرید احتراق بهتری در موتور ایجاد می گردد.
شرکت autotronic control اقدام به تولید سیستم های msd که برگرفته از کلمات multiple spark discharge  نمود. در یک سیستم جرقه زنی استاندارد در هر احتراق 1 جرقه زده می شود. اما سیستم های msd در هر احتراق تا چند جرقه در یک شمع ایجاد می کنند. 
فرق اين سيستم با سيستم استاندارد در اين است كه برق به وجود امده در كويل بعد از نصب Igenation Control قويتر و منظم تر از سيستم استاندارد ميباشد،به اين صورت كه در سيستم استاندارد در rpm هاي پايين برق به صورت منظم وارد كويل ميشود و كويل استاندارد تا رنجهاي پايين تر از 3000 خوب جواب مي دهد ولي وقتي دور موتور بالا رفت حالت كويل از بين ميرود و نامنظم مي شود و قدرت اصلي خودش رو از دست مي دهد 
 


تصوير Igenation Control


 تفاوت سيستم Msd با جرقه زني عادي در نمودارهاي ذيل امده است:
 
مقایسه جرقه زنی عادی با  msd( ولتاژثانویه کویل )
 
تخليه جرقه
 
تخليه جرقه بر حسب دور
 افزایش توان با Nos يا nitrous oxide
•    استفاده از گاز نيترواكسيد N20 معروف به نیتروس
•    نيترو اكسيد N20گازي بي رنگ، بي بو و غير قابل اشتعال است. اين گاز سمي نيست اما خنده آور است.
در سال 1970 تكنولوژي ساخت گاز نيتروژن اكسيد شده همگاني شد  و اين موضوع يكي از موارد مهم در مسابقات اتومبيل راني شد.
اين سيستم معمولا با دخالت راننده و اغلب فقط موقع شتاب گيري به صورت بسيار محدود مورد استفاده قرار مي گيرد. با استفاده از اين  سيستم راننده در مواقع نياز با تزريق نيترو اكسيد به درون مانيفولد ورودي، ميزان اكسيژن مخلوط  را  بالا مي برد و موجب ايجاد احتراق قوي تري در اتاقك  احتراق مي شود كه نتيجه مستقيم  آن، افزايش چشمگير اما محدود  و مقطعي  توان توليدي موتور است. 
 
 اين گاز وقتي وارد سيلندر مي شود، به دليل گرماي زياد داخل محفظه به اتم اكسيژن و نيتروژن تجزيه مي گردد. در اين تجزيه پيوند بين اتم ها شكسته مي شود. اين عمل با گرفتن گرما از سيلندرهمراه است در نتيجه دماي محفظه ي احتراق كم مي شود. خيلي سريع اتم هاي فعال اكسيژن با هم تركيب شده و مولكول 2O را به وجود مي آورند. حال اگر ما مقداري سوخت اضافي وارد سيلندر كنيم مي توانيم با گاز اكسيژن حاصله، سوخت اضافي را بسوزانيم و نيروي بيش تري توليد كنيم.
•    فشار داخل مخزن بايد بين ۸۵۰ تا ۱۱۰۰ psi  باشد تا بتواند گاز را در حالت مايع نگاه دارد. گاز از طريق شلنگ تحت فشار به مجراي تفس موتور تزريق ميشود. به هنگام تزريق نيترو اكسيد، اين گاز از حالت مايع به گاز مي رود
 افزایش توان با استفاده از هدرز
  تخليه آسانتر گازهاي خروجي:
عامل كليدي در افزايش راندمان موتور بهبود تخليه گازهاي خروجي ازموتور است.هدرزسبب كاهش ميزان افت راندماني ميشود كه توسط مانيفولد دود رخ ميدهد. به عبارتي هدرز به خروج راحت تر گازهاي خروجي از اگزوز كمك ميكند. هدرز براي هر سيلندر يك لوله كوچك تخليه گاز فراهم مي آورد. اين لوله هاي كوچك باعث ميشوند گاز خروجي از سيلندرها هنگام خروج به عقب پس نزند. هنگامي كه ديگر لازم نباشد سيلندرها براي تخليه گاز خود از يكديگر نيرو بگيرند، اين نيرو صرف افزايش راندمان موتور خودرو مي شود.
 
•    این قطعه یا در واقع لوله با بزرگتر بودن نسبت به لوله ی فابریک و کم کردن پیچ و خمها در لوله باعث راحتتر خارج شدن دود از سیلندرها میشه که همین امر باعث میشود تا نیروی کمتری تلف شود. 
•    هدرز ها نسبت به شکل، طراحی، و جنسهاي انها باعث افزایش قدرت از ۵٪ الی ۱۵٪ در موتور می شود
  
 
نمودارتفاوت بين هدرز كوچك و بزرگ (از لحاظ طول هدرز)
 تزریق اب در منیفولد ورودی
•   استفاده از سيستم  پاشش اب در مانيفولد ورودي:
  در بسياري از موتورهاي  با نسبت تراكم بالا در حالت تمام بار موتور”WOP” ) دريچه گاز كاملا باز(  سيستم آبپاش وارد مدار ميشود و با تزريق مقاديری آب به صورت اسپری شده در داخل مانيفولد ورودي موتور مخلوط سوخت وهوا را خنكتر مي كند و در نتيجه  چگالي مخلوط بالا مي رود و راندمان حجمي موتور بهبود مي يابد و نسبت تراكم بالاتري در موتور ايجاد خواهد شد. 
کار برد تزريق آب در موتور هايست که در آنها از سيستم پر خوران استفاده شده است، تزریق آب به طور غیر مستقیم هم چگالی هوا را بالا برده و هم قدرت موتور را افزایش میدهد
  
 تزريق اب در موتور باعث افزايش راندمان حجمي  و ورود مقدار بيشتري هوا به داخل موتور مي شود اما اين كار هم باعث مقدار كمي الودگي و هم اسيب به موتور مي شود اما اين كار براي كساني كه دوست داران سرعت و شتاب هستند كاربرد دارد 
 








منابع :
هفته نامه دنياي خودرو – مهندس مهدي قنواتي

برچسب ها

ارسال نظر

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

نظرات ارسال شده

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید: